9 tips for å få skarpere bilder

Opplever du av og til at bildene dine ikke blir 100% skarpe? Her deler jeg mine beste tips for å hjelpe deg slik at du kan få knivskarpe bilder neste gang du er ute og fotograferer. 

1. Fokus og følgefokus

fotball-yven-sarpsborg

Fotograferer du rolige eller statiske motiver kan kameraet gjerne stå på kameraets standardinnstilling når det gjelder fokus. Da låses fokus når du trykker utløseren halvveis ned. Men fotograferer du dynamiske motiver i bevegelse, f.eks. et barn som kommer løpende mot deg, kan det være lurt å bruke følgefokus/servo. Hvis ikke risikerer du at barnet allerede er ute av fokus idet du tar bildet.

Med følgefokus jobber kameraet og objektivet kontinuerlig med å holde motivet ditt i fokus, selv når det beveger seg, helt til bildet er tatt. Er du usikker på hvordan du setter kameraet ditt på følgefokus? Det enkleste er å gjøre et Google-søk på din kameramodell etterfulgt av "focus mode" for å finne ut hvordan du gjør det på ditt kamera. 

2. Hold kameraet stødig

Holder du kameraet tett inn mot kroppen og ser gjennom søkeren vil det øke sjansen for å få skarpere bilder fordi du unngår kamerabevegelser idet bildet tas. Bruk den ene hånden din til å støtte opp kameraet på undersiden. Det er ikke like lett å holde kameraet stødig om du holder det på strak arm ut fra kroppen og fotograferer ved bruk av skjermen, selv om det er eneste mulighet på flere moderne kameraer og mobiltelefoner. Stativ kan brukes dersom du fotograferer statiske motiver og ønsker optimal skarphet. 

3. Velg riktig lukkertid

Tar du bilder av motiver i bevegelse kreves det en raskere lukkertid for å fryse bevegelsene. Fotograferer du motocross må du kanskje opp i 1/2000 sek eller raskere for å få skarpe bilder. I motsetning til om du fotograferer rolige portretter, hvor du kan klare deg med en lukkertid på rundt 1/250 sek. Vil du teste ut ulike lukkertider er det enklest å sette kameraet på lukkerprioritet. Da kan du styre lukkertiden og kameraets automatikk tar seg av resten. 

Husk: Jo lengre brennvidde du bruker, f.eks. telezoom, jo raskere lukkertid trenger du for å få skarpe bilder. En tommelfingerregel er å bruke en lukkertid som tilsvarer objektivets brennvidde. Det vil si at på et teleobjektiv på 200mm bør man bruke en lukkertid som er raskere enn 1/200 sek. Med et 50mm-objektiv bør man bruke en lukkertid som er raskere enn 1/50 sek. Men du må gjerne velge enda raskere lukkertider om du har mulighet til det for å være på den sikre siden. 

4. Blenderåpning og dybdeskarphet

Blenderåpningen påvirker dybdeskarpheten i bildet, altså hvor stor del av bildet som skal være i fokus. Stor blenderåpning gir liten dybdeskarphet. Liten blenderåpning gir stor dybdeskarphet. For at alle disse rorbuene skulle være skarpe og i fokus valgte jeg en liten blenderåpning for å få størst mulig dybdeskarphet - fra helt foran til helt bakerst. 

Ingen objektiver har en optimal skarphet på de mest ekstreme blenderåpningene, enten det er full åpning eller på minste blenderåpning. Er det 100% skarphet du ønsker bør du sjekke ut området midt mellom - ofte et sted mellom f/5.6 og 11. Det gir ofte best skarphet, men ikke nødvendigvis best bilder.

Ønsker du en uklar bakgrunn er du helt avhengig av stor blenderåpning. Det er verdt å tenke på at bilder tatt med stor blenderåpning kan gi en illusjon av at bildet er skarpere enn det er, fordi kontrasten blir stor mellom det som er i fokus og det som er ute av fokus. 

Les også: Hvilken blenderåpning skal jeg bruke? 

5. Bildestabilisering

Enkelte objektiver (og noen kameraer) har innebygget bildestabilisator som kan skrus av og på. I de fleste tilfeller er det en god hjelp som hjelper deg til å få skarpere bilder, men i enkelte tilfeller kan bildestabilisatoren jobbe mot deg i stedet for å spille på lag med deg. Spesielt om du bruker den feil. Du kan prøve å skru bildestabilisatoren på/av for å studere forskjellen på bildene med/uten bildestabilisering. 

6. Fokusjustering

Kameraet/objektivet er kanskje ikke riktig kalibrert slik at kamera/objektiv fokuserer feil, enten litt foran eller bak fokusområdet. Det kan ordnes hos et serviceverksted hvor de sjekker kameraet opp mot de ulike objektivene du bruker og kalibrerer kameraet slik at det passer sammen med objektivene dine. Det koster fort en del tusen, så det er lurt å utelukke alt annet før du bestiller fokusjustering. Det er mulig å gjøre fokusjustering selv på en del kameraer, men det er en tidkrevende prosess! 

7. Unngå billige ND/UV-filtere

Opplever du ofte at bildene ikke blir helt skarpe? Ta av eventuelle filtere foran på objektivet, enten det er polafiltere, ND-filter (gråfilter) eller UV-filter, for å teste ut om det kan hjelpe. 

Billige filtere vil ofte forringe kvaliteten og skarpheten i bildene dine, så det er verdt å sjekke om det kan hjelpe å ta de av - i alle fall i en testperiode. 

8. Kameraet eller objektivet er ødelagt

Har du prøvd alt? Det kan faktisk tenkes at kameraet eller objektivet er ødelagt. Kameraer inneholder mye ømfintlig elektronikk og optikk består av mye glass. Det er rett og slett mye som kan gå i stykker. Ved å teste kameraet med ulike objektiver kan du finne ut om det er kameraet eller objektivet som er syndebukken. 

9. Alle bilder trenger litt oppskarping i etterbehandlingen

Laster du inn bildene dine og synes de ser litt slappe ut? At fargene er litt blasse og bildet ikke er 100% skarpt? Faktum er at alle bilder man tar fortjener en liten runde med etterbehandling hvor man justerer farger, kontrast, skarphet osv. 

Fotograferer du i JPG kan du gå inn i kamerainnstillingene og justere noe av dette i innstillingene. Men det beste resultatet får du ved å gjøre etterbehandlingen på PC/Mac og fotografere i RAW-format - da har du full kontroll på sluttresultatet.

 

Bryllup på Rømskog Spa - Hanne og Tommy

Hanne og Tommy invitere familie og venner til en fantastisk bryllupshelg hvor både de og alle gjestene kom tilreisende. Hanne og Tommy hadde i utgangspunktet ingen spesiell geografisk tilknytning til Rømskog. De bare falt for Rømskog Spa og Resort og de flotte omgivelsene og bestemte seg for at her ville de arrangere bryllup. Det har jeg sans for, for det skaper en helt unik atmosfære blant gjestene som rekker å bli kjent med hverandre over flere dager. Et slags "destination wedding" - i Norge. Stemningen i bryllupet var magisk. Legg merke til alle de fantastiske blomstene som Ina fra Eucalyptus i Sarpsborg har levert. Hun er så flink! 

Rømskog er en av de aller minste kommunene på Østlandet. Og her ligger altså et av de fineste hotellene i mils omkrets, Rømskog Spa og Resort. Da jeg kom hit tenkte jeg med det samme; hit har jeg lyst å dra flere ganger. Ikke rart at Hanne og Tommy falt for dette stedet.

Se også: Kjærestefotografering med Hanne og Tommy i Sarpsborg

Hanne og Tommy; tusen takk for en fantastisk dag sammen med dere. Jeg er så glad for at dere ønsket å ha meg som bryllupsfotografen deres! Takk! 

Cinque Terre - en liten reiseblogg fra Italia

Cinque Terre (De fem land) er et område på vestkysten av Italia, bestående av fem små fiskerlandsbyer. Hele Cinque Terre står på UNESCOs verdensarvliste og har status som nasjonalpark. Her finner du verken McDonald's, prangende neonskilt, forstyrrende biltrafikk eller store kjøpesentre. Cinque Terre er blitt et populært reisemål i Italia på grunn av den fantastiske beliggenheten, det heftige landskapet og de fem godt bevarte byene med røtter tilbake til middelalderen. 

Jeg hadde aldri hørt om Cinque Terre før jeg tilfeldig kom over et bilde Instagram. Jeg ante ikke hvor det var, men visste bare at DIT har jeg lyst å dra. Bildet lignet litt på det i toppen her. Etter litt research fant jeg ut at bildet jeg hadde sett var fra Manarola, en av de fem byene i Cinque Terre, og det tok ikke lang tid før jeg satt på flyet på vei til Italia.

Jeg dro utenom sesongen, og det er jeg glad for. Jeg fikk oppleve mer av den autentiske atmosfæren i de små byene. Som bestefaren som blåste såpebobler med barnebarnet sitt. Eller de eldre damene som spilte kort ute om kvelden, i høylytt diskusjon om noen uklare spilleregler. Små øyeblikk man ikke får med seg dersom det er overfylt av turister. 

Cinque Terre er et perfekt sted for å roe ned og koble av. Her er det et rolig tempo, lite bråk, en unik atmosfære og rett og slett et veldig hyggelig område å tilbringe noen dager. Til tross for det svært kuperte og utilgjengelige terrenget med høye fjell og bratte klipper som stuper rett ned i havet, har menneskene her tilpasset seg omgivelsene på en unik måte i århundrer. At det i det hele tatt er mulig å dyrke noe som helst i dette området er for meg en gåte, men Cinque Terre er kjent for vindyrking og vinen fra området er anerkjent.

Jeg tok fly til Pisa og tok toget derfra til La Spezia, med et togbytte i La Spezia videre mot Cinque Terre. Det er ganske oversiktlig og greit å ta seg frem med tog i Italia. Bare husk at det kan være lurt å pakke litt lett fordi det kan bli litt gåing fra togstasjonen til hotellet.  

De fem byene i Cinque Terre

Cinque Terre består av følgende byer, fra sør til nord: 

Riomaggiore har en hovedgate, en havn, et slott, en kirke, et apotek og en rekke restauranter. Dette er den byen som ligger nærmest La Spezia. Følger du stien langs havet kalt Via dell'Amore, kjærlighetsveien, kommer du til Manarola. 

Manarola (bildet øverst) er min personlige favoritt blant de fem byene og var ene og alene utgangspunktet for at jeg bestemte meg for å dra til Cinque Terre. Bare se på den! Utrolig koselig by og jeg ble ikke skuffet. Tvert imot. Jeg bodde på Hotel Marina Piccola som ligger nesten helt nede ved havnen. Koselig lite hotell med sentral beliggenhet og helt grei standard. Hotellfrokosten serveres på langbord som gjør det lett å komme i snakk med de andre gjestene. Jeg fikk blant annet flere gode tips til hva jeg burde se i Cinque Terre mens jeg var der. Personalet er veldig hyggelig og behjelpelig. I Manarola finner du postkontor, butikker, kafeer, hoteller og restauranter. Denne byen er ikke like turistifisert som flere av de andre byene. Det er deilig. I Manarola får du servert fersk fisk og skalldyr hos noen av byens fiskerestauranter. Om du foretrekker pizza anbefaler jeg Il Discovolo som ligger i hovedgaten. Nydelig pizza, og Enrico som jobber der er utrolig hyggelig. Det må være den blideste pizzabakeren jeg har møtt. Ta med deg pizzaen og nyt den på plassen nede ved sjøen. 

Corniglia er den minste av byene i Cinque Terre og tilhørte opprinnelig en romersk familie. Byen ligger høyt oppe på klippene og for å komme til byen må du gå 365 trappetrinn. Anbefales ikke dersom du har mye bagasje med deg ;) 

Vernazza er den eneste av byene med en ordentlig havn. Vernazza regnes som en av de vakreste og mest pittoreske fiskerlandsbyene på den italienske rivieraen. Borgen fra 1500-tallet, som ble bygget for å beskytte byen mot pirater, er verdt et besøk. Hovedgaten strekker seg fra togstasjonen og ned mot havet, hvor du finner en liten strand og flere cafeer og restauranter. Tirsdager er det markedsdag. 

Monterosso al Mare er den største av byene i Cinque Terre og også den mest besøkte. Når du ser for deg "riviera", så finner du det her. Dette er nemlig byen med de fineste badestrendene. I Monterosso finner du flere hoteller, restauranter, barer og butikker og dette regnes som den livligste av de fem byene. Monterosso er delt i to med en tunnell som skiller den nye bydelen fra den historiske bydelen. 

Mine topp 10 tips til Cinque Terre

  1. Gode sko.
    Benytt de fantastiske omgivelsene til å ta en eller flere fotturer i området. Det er utallige stier i Cinque Terre og det er fullt mulig å gå fra den ene byen til den andre. Bare sjekk at stiene er åpne først, da det hender at enkelte av dem kan være stengt på grunn av vedlikehold osv. En lett tursekk med drikke er smart å ha med. Kjøp nystekt focaccia som niste - det kan anbefales! :) 
  2. Pakk lett.
    Det kan være et stykke å gå fra togstasjonen og det kan være nokså kupert. Gode hjul på trillekofferten kan være lurt. 
  3. Ikke ta med barna.
    Området er ikke utpreget barnevennlig. Alle barn er forskjellige, men jeg tror ikke mine barn ville hatt noe kjempestort utbytte av å bli med hit. Det er få lekeplasser, hotellene er ikke nødvendigvis tilrettelagt for barn og mitt inntrykk er at Cinque Terre er mer til glede for de voksne enn for barna. Jeg så heller ikke mange turister som hadde med seg barn da jeg var der.  
  4. Dra utenom høysesongen.
    Da får du oppleve mer av det genuine livet i de koselige landsbyene. Cinque Terre er en av de største turistmagnetene i Italia og området har begrenset plass. Ikke dra hit i de travleste periodene. Mye av sjarmen her er nemlig å bare roe ned, koble av og nyte en roligere atmosfære.
  5. Nyt!
    Nyt dagene du har her. Vær offline så langt det er mulig. Koble fra og nyt atmosfæren i Cinque Terre, med god mat og god drikke. Nyheter og mail kan du lese senere og Facebook løper ingen steder :) 
  6. Book hotell på forhånd.
    Det er ingen virkelig store hoteller i Cinque Terre, så det kan bli fullt på de beste overnattingsstedene. Jeg synes to overnattinger var midt i blinken før jeg dro videre til Pisa og andre Italia-opplevelser. Men vil du gå flere fotturer og utforske alle de fem byene bør du helt klart tilbringe mer tid her. 
  7. Ta en båttur. 
    Selv om toget gjerne er både den enkleste og raskeste måten å komme seg frem på vil jeg anbefale å ta båten også. Det er en veldig fin måte å få sett byene fra en helt annen vinkel. Og det er deilig å komme seg litt ut på sjøen, spesielt på de varmeste dagene.
  8. Utforsk byene på Google Maps i forkant. 
    Søk opp byene på Google Maps, skru på satelittvisning og velg 3D-funksjonen. Da kan du se byene ovenfra, i 3D, og det gjør det lettere å danne seg et bilde av avstander, størrelser osv. Street View er også tilgjengelig noen steder. 
  9. Verdens beste is.
    Ta med deg nystekt pizza margherita og nyt en ekte, italiensk pizza nede ved sjøen før solen går ned. Avslutt med en kaffe og verdens beste gelato fra en av gelateriaene i nærheten. Fantastisk! 
  10. Ha med deg kamera.
    Du vil finne fotomotiver overalt! Ikke vær redd for å spørre andre turister eller de lokale om å ta bilder av deg eller dere. Det blir gjerne bedre bilder enn selfies hvor man ikke ser så mye av de vakre omgivelsene. 

Bryllup på Fredriksten Festning i Halden - Silje og Stian

Bryllup på festningen i Halden!

Wow! For en location. For en dag. For et flott par. For en fantastisk stemning! Silje og Stian giftet seg i Pinsekirken Salen i Halden med en vakker vielse i hjertet av Halden. Deretter tok vi turen til Fredriksten Festning. Ganske stilig å bevege seg rundt på området og tenke på at de solide veggene og massive konstruksjonene på toppen av fjellet ble bygget helt tilbake på 1600-tallet.

I et strålende høstvær koste vi oss med å ta bryllupsbilder på festningen omgitt av sol, vakre høstfarger og stilige omgivelser. Selve festen var på Kongshallene, et fantastisk selskapslokale inne på selve festningen. Utrolig spennende omgivelser å fotografere i og stedet har en helt spesiell atmosfære. 

Silje og Stian; tusen takk for en fantastisk dag sammen med dere. Tusen takk for at dere ønsket å ha meg som fotograf til bryllupet deres. Jeg koste meg hele dagen og det var en glede å fotografere bryllupet deres i Halden. 

Topp 5 selskapslokaler for bryllup i Sarpsborg

Planlegger du bryllup i Sarpsborg men synes det er vanskelig å få oversikt over hvilke selskapslokaler som kan egne seg? Jeg får mange spørsmål om hvilke selskapslokaler som egner seg til bryllupsfeiring. Derfor har jeg satt opp en liste i tilfeldig rekkefølge. Dette er de selskapslokalene jeg mener fortjerner en plass på min topp 5 liste. 


Bryllup på Hafslund Hovedgård og Konferansesenter

bryllup hafslund hovedgard sarpsborg

Med bryllup på Hafslund Hovedgård får du en kombinasjon av topp moderne lokaler kombinert med elementer fra den klassiske herregården. Alt sammen i rolige, vakre omgivelser omgitt av en fantastisk park. Her har du alt på ett sted. Gjestene kan overnatte, dere kan ha vielsen i hagen og bryllupsbildene kan gjerne tas i den store parken rett på utsiden - den flotteste parken i hele Sarpsborg.

Mens dere er opptatt med bryllupsfotografering kan gjestene deres spille boccia, ta en spasertur i parken eller få en omvisning på hovedgården. Her kan dere som brudepar slappe av, senke skuldrene og være trygge på at alt er under kontroll. Hafslund Konferansesenter er såvidt jeg vet det mest komplette selskapslokalet i Sarpsborg fordi man her kan ha alt på ett sted. 

Mer info hos Hafslund Hovedgård


Bryllup på Festiviteten i Sarpsborg

festiviteten-sarpsborg-bryllup.jpg

Festiviteten er et kjempeflott selskapslokale midt i Sarpsborg sentrum. Her kan dere faktisk gå fra kirken og ned til selskapslokalet om dere ønsker - det tar ikke mer enn ett minutt å gå fra Sarpsborg kirke og ned til Festiviteten. Og mens gjestene koser seg med en liten aperitiff og noe godt i glasset, kan dere ta bryllupsbilder i Kulåsparken som er nærmeste nabo til Festiviteten. Det at selskapslokalet ligger så bra plassert midt mellom kirken og parken, og med gangavstand mellom dem, gjør dette til et perfekt selskapslokale for bryllup. Jo mindre tid man bruker på å kjøre fra A til Å, jo mer tid kan man bruke på bryllupsbildene og dere får også mer tid sammen med gjestene deres. OG dere kan slappe mer av fordi dere slipper å tenke så mye på all logistikken. Festiviteten ligger dessuten bare noen hundre meter unna Scandic Sarpsborg, det kan jo være en fordel for gjestene deres som kommer tilreisende. 

Mer info hos Festiviteten


Bryllup på Tune Prestegård

Tune Prestegård er en av de flotteste prestegårdene i landet. Det er anslått at deler av hovedbygningen er fra 1690, og bygget i sin nåværende form er fra 1840. Men prestegården har røtter mye lengre tilbake i tid, helt til før Sarpsborg ble grunnlagt i 1016. I dag er Tune Prestegård et av de mest attraktive selskapslokalene i Østfold. Prestegården i Sarpsborg har en fin plassering med kort vei fra E6. Det er også praktisk at det ligger rett i nærheten av Tune Kirke hvor man kan ha vielsen dersom man ønsker det. Det er kort vei til Tunevannet og Landeparken som egner seg godt som locations for vakre bryllupsbilder. Tune Prestegård kan sterkt anbefales om du ønsker vakre og klassiske rammer for bryllupet deres. De ansatte er veldig hyggelige og du vil bli tatt godt i mot! 

Mer info hos Tune Prestegård


Bryllup på Borgarsyssel Museum

bryllup-borgarsyssel-museum-sarpsborg

Borgarsyssel er et flott museumsområde i Sarpsborg som byr på flotte omgivelser både ute og inne. Her kan dere for eksempel ha en utendørs vielse i hagen, eller vielse inne i Olavskapellet som også ligger på området. Deretter kan dere ha festen i Wegnerbrakka,  opprinnelig en arbeiderbolig for ansatte ved Hafslund. Huset er fra ca. 1850. I dag benyttes det som møte- og festlokale og har plass til rundt 80 gjester. Jeg har tatt masse bilder ved Borgarsyssel de siste årene og omgivelsene ute er perfekt til bryllupsbilder. Her har man mange muligheter på ett område, og det liker jeg. 

Mer info om bryllup på Borgarsyssel Museum


Bryllup på Seilerhytta i Sarpsborg

Planlegger dere et maritimt bryllup eller bare ønsker å benytte dere av et selskapslokale i Sarpsborg i nærheten av sjøen, da bør dere sjekke ut Seilerhytta til Sarpsborg Seilforening. Selskapslokalet ligger i Løkkevika i Skjeberg. Det er et trivelig lokale med fin utsikt og det er fullt mulig å ankomme festen med båt. Å kunne ta en liten pause under middagen på kvelden for å ta litt bilder i solnedgangen nede ved bryggekanten til lyden av bølgeskvulp er magisk. Det kan virkelig anbefales. Det er ikke mange bryllupslokaler i Østfold som har denne beliggenheten. 

Mer info hos Seilerhytta.


Vil du vite mer om bryllupsfotografering, priser og detaljer? 

Bryllup på Tørvis Hotell i Sogn - Ina og Thomas

Noen steder er slik at når man kommer dit tenker man med en gang at dit  man dra tilbake før eller siden. Helst flere ganger. Tørvis Hotell er et slikt sted. Tørvis ligger helt nede ved Lustrafjorden og det ærverdige hotellet har røtter helt tilbake til 1600-tallet. De ansatte er utrolig hyggelige og man føler seg velkommen fra første stund. Omgivelsene er helt fantastiske og hotellet er stilfullt innredet. Hele stedet har en veldig god atmosfære. 

Og noen mennesker er slik at når man treffer de første gang så tenker man at dette er mennesker man gjerne vil treffe igjen, gang på gang. Ina og Thomas er slike mennesker. Rett og slett bare veldig hyggelige å være sammen med. Da jeg fikk mulighet til å dra til Tørvis og fotografere bryllupet deres ble jeg veldig glad. Bryllupet startet egentlig på fredagen, med BBQ utenfor hotellet sammen med brudeparet og alle gjestene. Det var utrolig hyggelig. På lørdagen startet dagen på Tørvis med Ina og Thomas sine forberedelser på hver sin kant av hotellet.

Deretter tok vi båten innover fjorden mot Dale kirke, en veldig flott middelalderkirke fra 1200-tallet. Det var en vakker seremoni i kirken med nydelig musikalske innslag under vielsen fra venner av brudeparet, blant annet Tone Damli og Eva Weel Skram. Etter vielsen tok vi turen mot et fantastisk utsiktspunkt hvor vi tok bryllupsbilder med fjord og fjell i bakgrunnen. Helt magisk! 

Ina og Thomas; Tusen takk for at jeg fikk være med dere på denne store dagen. Det var en glede! Jeg ønsker dere alt det beste for fremtiden. Og tusen takk til Frøydis Geithus som ønsket å ha meg med som second shooter. Vi hadde en fantastisk tur! 

Familiebilder på stranda - Brusand, Rogaland

Familiebilder på stranda

Jeg hadde gleden av å fotografere denne flotte, lille familien i fjor.

Sissel, Jan Andre og Sophia ble med ut i vinden i slutten av november. Jæren byr på mange utrolig flotte strender og et spennende lys som forandrer seg fra minutt til minutt. Ikke rart Jæren i stor grad tiltrekker seg mange kunstmalere og fotografer. Og med tanke på den kraftige vinden er det heller ikke så rart Jæren er et mekka for surfere :) Her er noen av familiebildene jeg tok av dem ute på Brusand i Rogaland. 


“Den fulle verdien av et fotografi blir først verdsatt mange år etter at det er tatt".

 

Ønsker du deg koselige bilder av deg og familien din? Jeg vil gjerne hjelpe deg. Pris og info finner du her. 

Bryllup på Jeløy Radio i Moss - Helene og Torgeir

Vielse av brudepar i Rygge Kirke

Vielse av brudepar i Rygge Kirke

Dette er historien om Helene og Torgeir.

En nydelig dag i juni ga de hverandre løfte om evig troskap. Det var en flott vielse i Rygge kirke. Og jeg tror Helene ble ganske overrasket da elevene hennes stod utenfor kirken og ventet på dem da de kom ut etter vielsen - et av mange koselige øyeblikk denne dagen. Vi hadde en veldig trivelig bryllupsfotografering på Jeløy før vi dro videre mot Jeløy Radio hvor festen skulle være, et av de kuleste selskapslokalene i Østfold. Hvis jeg skal oppsummere dagen med to ord; god stemning! En stor takk til Eline Jacobine som var med meg som second shooter denne dagen. 

Tusen takk, Helene og Torgeir - det var en glede å få være bryllupsfotografen deres. Dere er så flotte sammen. Det var en ære å få forevige den store dagen deres. Tusen takk!