9 tips for å bli mer synlig på Facebook

Markedsføring på Facebook er viktig for å gjøre deg og din bedrift mer synlig. Jeg har kun benyttet meg av de gratis mulighetene som ligger i Facebook som markedsføringskanal - og for min del fungerer det kjempebra. Jeg har fått over 5.000 følgere på Facebook-siden min. Synlighet på nett er alfa og omega. 

Her er 9 tips til hvordan du kan få mange nye følgere på Facebook uten å bruke en eneste krone på annonsering.

1. "Content is king"

Tilby spennende innhold. Spør deg selv to spørsmål: 1) "Hvorfor skal noen følge meg på Facebook?" 2) "Hva kan du tilby som ikke alle andre tilbyr?" Skaper du engasjerende innhold vil det være lettere for folk å like og dele innholdet videre. Men hva er det som engasjerer? Det kommer i stor grad an på målgruppen din. For min egen del har jeg funnet ut at gode bilder, humor, nyttige artikler, glimt fra min hverdag som fotograf, fototips, gode ressurser, at jeg er åpen for dialog, ærlighet og en litt uhøytidelig tone fungerer veldig bra for min målgruppe. Jeg tror det viktigste er at du gjennom innholdet du poster prøver å få frem hvem du er og hva du er god på.

2. Vær tilstede. Vis at du bryr deg.

Tilpass innholdet til din målgruppe og de kanalene du bruker. Vis at det er en ekte person bak tastaturet. Unngå automatiserte verktøy som publiserer innholdet på tvers av sosiale medier. Bruk to minutter ekstra på å tilpasse linker, bilder, tekst og innhold til de ulike sosiale mediene. Vær forsiktig med å publisere det samme innholdet gjentatte ganger - det kan fort oppfattes som spam. Husk også at mange følger deg gjerne på tvers av de ulike sosiale mediene, så litt variasjon i hva du publiserer, og når du publiserer det, er en stor fordel.

3. Det er ikke antall "likes" det kommer an på.

Det handler ikke så mye om hvor mange følgere du har på siden din, men hvem det er som følger deg. Konkurranser kan gi deg en boost med nye følgere, men dersom dette i hovedsak personer som er ute etter å få premier og giveaways vil de fort miste interessen. Tenk heller etter hvem du ønsker å nå ut til, og tilpass innholdet ditt etter dette. Ta heller godt vare på de som allerede følger deg, fremfor å ukritisk være på jakt etter nye følgere.

4. Finn ut når på døgnet du bør poste innlegg i sosiale medier.

Når bør du poste innlegg for å nå flest mulig av dine følgere? For sider som retter seg mot bedrifter vil det kanskje være mest relevant å poste innlegg i arbeidstiden. Men retter du deg mot privatmarkedet er kanskje ettermiddag- og kveldstid den tiden på døgnet hvor du vil kunne nå flest mulig i din målgruppe, kanskje også i helgen. Eller kanskje du vil poste innlegg (tidsstyrt) på natten slik at det første dine følgere ser når de våkner er ditt innlegg? Eksperimenter litt og finn ut når på døgnet du bør poste dine innlegg for størst mulig effekt.

5. Koble Facebook-siden din til din personlige profil.

At du har en lukket personlig profil på Facebook er smart, slik at ikke alle får tilgang til informasjon du ikke ønsker å dele med offentligheten. Men du bør gjøre det så enkelt som mulig for andre å finne Facebook-siden din (og/eller nettsiden din). Derfor bør du kanskje gå inn på personverninnstillinger og gjøre disse opplysningene offentlig tilgjengelig. Dersom du har koblet Facebook-siden din på din private profil, og synliggjør det for offentligheten, er sjansen større for at de som er innom profilen din, både venner og ukjente, lett vil finne Facebook-siden din og kanskje velge å følge den videre. Da vil en link til din Facebook-side dukke opp under profilbildet ditt, der hvor det står yrke, bosted og sivilstatus.

6. Sosiale medier er skapt for dialog, ikke monolog.

Veldig mange Facebook-sider blir bare brukt til å pøse ut linker og prisinformasjon. Det blir nesten som en masete kunderadio på et kjøpesenter, hvor man pusher informasjon uten at kunden kan komme med kommentarer, spørsmål eller tilbakemeldinger. En vesentlig forskjell er at dine brukere kan velge deg bort, ved et lite klikk. Ikke la det skje. Tenk over hva som ligger i begrepet sosiale medier og benytt deg av de mulighetene som faktisk ligger i denne formen for markedsføring. Vær åpen for kommunikasjon og inviter til dialog, og oppfør deg akkurat slik du ville gjort i en hvilken som helst annen sosial setting.

7. Link til Facebook-siden din!

Det bør være lett å finne Facebook-siden din fra din nettside/blogg. Det kan du gjøre på mange måter, og det finnes ingen fasit. Tenk etter: når du er inne på nettsiden til en bedrift du ønsker å følge på Facebook - hvor forventer du å finne linker til deres Facebook-side? Kanskje i menyen? På kontakt-siden? Under hvert blogginnlegg? Mulighetene er mange. Et annet lite tips: De aller fleste av oss sender og mottar utallige mailer hver eneste dag. Mange av de du mailer med vil sannsynligvis være interessert i å følge deg på Facebook. Lag en enkel mail-signatur med kontaktinfo og link til nettsiden og Facebook-siden din slik at det er enkelt for mottakeren å finne deg online.

8. Skill deg ut.

Tall fra desember 2013 viser at over tre millioner nordmenn er på Facebook. Og "alle" bedrifter har en Facebook-side. Hvordan skal DU skille deg ut? Bruker du ikke siden din på en god måte vil den bare drukne i mengden og ingen vil legge merke til den. Vær kreativ, gå mot strømmen og du må tørre å være litt annerledes. Men viktigst av alt; vær deg selv!

9. Ha det gøy!

Jeg tror at dersom du har det gøy, koser deg og er positiv så vil det også reflekteres i det du formidler og måten du fremstår på, både i virkeligheten og på nett. Er du en "likandes" person i virkeligheten er sjansen stor for at du er det på Facebook også, noe som helt klart vil påvirke synligheten din på sikt. Ikke vær redd for å leke i måten du bruker sosiale medier på.

Vil du ha flere tips om kommunikasjon og sosiale medier? Da anbefaler jeg disse norske Facebook-sidene: