Slik tar du bedre bilder i snøen

vinter-foto-tips-eksponering-snø
vinter-foto-tips-eksponering-snø

Eksponering

Snøen reflekterer mye lys. Hvis deler av motivet ditt består av snø vil lysmåleren i kameraet ditt tro at motivet er mye lysere enn det faktisk er, og kameraet justerer dette ved å undereksponere bildet. Resultatet er ofte et litt mørkt bilde hvor snøen fremstår som grå. Og det vil vi vel ikke? Snøen bør jo være hvit! Det du må gjøre er å overstyre automatikken - du må "tvinge" kameraet til å gjøre bildet lysere. Du kan gjøre det på flere måter.

  • Fotografere på manuell, og velge en lengre lukkertid eller større blenderåpning.
  • Fotografere på halvautomatisk program (f.eks. blender/lukkerprioritet) og vri hjulet som styrer eksponeringskompensasjonen ca ett helt trinn mot høyre.
  • Sette kameraet på snø/strand-modus dersom kameraet ditt har en slik ferdig innstilling. Det er ofte symbolisert med snøkrystall/parasoll. Hvorfor en parasoll? Jo, det er fordi en sandstrand også reflekterer mye lys og skaper samme utfordringen for kameraets lysmåler som snøen - paradoksalt nok :)

Hvitbalanse

Hvitbalansen styrer fargetemperaturen i bildet - fra kald (blåaktig) til varm (gulaktig). Det er ikke alltid den automatiske hvitbalansen henger helt med og ved fotografering i snø kan bildene lett få feil fargetemperatur. Du kan løse det ved å sette hvitbalansen til en av de forhåndsdefinerte innstillingene som passer det lyset du fotograferer i. Det letteste er å prøve seg fram med de ulike symbolene. Skyter du i RAW-format kan du stille hvitbalansen i etterbehandlingen. Skyter du i JPG-format må du stille dette i kameraet før du tar bildene.

Etterbehandling

Alle bilder blir bedre med litt enkel etterbehandling. Du trenger ikke Photoshop til flerfoldige tusen kroner for å få justert bildene dine på en god måte. Det finnes mange rimeligere og langt mer brukervennlige programmer. Det er i de fleste tilfeller kun små justeringer som skal til for å heve fotografiet fra å være middels eller helt OK til å bli et bra bilde. Ofte kan det være nok å justere litt på lys, kontrast og fargemetning. Er du på jakt etter et bra og rimelig program for bildebehanding bør du se nærmere på Photoshop Elements. Det koster en brøkdel av storebroren, er enklere å bruke og har alle funksjonene du trenger til både enkel bildebehandling og litt mer avansert bildemanipulering. Personlig bruker jeg Lightroom, et program som er skreddersydd for fotografer. Det koster mye mindre enn Photoshop og er et godt tips hvis du trenger et effektivt bildebehandlingsprogram.

Bonustips:

  • Kulden reduserer batterilevetiden på kameraet ditt betraktelig. Hold kamerabatteriet varmt i en lomme inn mot kroppen og ta det fram når du har planer om å fotografere. Da slipper du at kameraet sier stopp før de gode motivene dukker opp.
  • Et stort minnekort koster ikke så mye. Sørg for å ha et (eller flere) minnekort som har plass til så mange bilder at du slipper å tenke på plassen. Da er det bare å knipse i vei så lenge batteriet holder, og så velger du bare ut de beste bildene etterpå.
  • Ta mange detaljbilder i tillegg til de bildene du ellers ville tatt. Tar du f.eks. bilder av barna dine i snøen kan det være en god idé å ta noen bilder av de snødekte vottene, de små barneskoene i snøen, nærbilde av skøytene på isen osv. Slike detaljbilder er fine å ha til å dekorere med når du en vakker dag får tid til å lage en scrapbook, fotobok eller ramme inn bilder til barnerommet.

Her får du flere gode fototips. Lykke til med fotograferingen. Husk at det viktigste er å ha det gøy! :)