Slik får du uklar bakgrunn på portrettbilder

fototips-uklar-bakgrunn-bokeh-blender-lukkertid
fototips-uklar-bakgrunn-bokeh-blender-lukkertid

I portrettbilder ønsker man gjerne å gjøre bakgrunnen så uklar som mulig for at personene man fotograferer skal komme tydelig frem uten å bli forstyrret av rotete elementer i bakgrunnen. Med andre ord er man ute etter å skape en liten dybdeskarphet. I motsatt fall, i bilder hvor man ønsker at alt skal være skarpt gjennom hele bildet - for eksempel landskapsbilder - har man gjerne en stor dybdeskarphet.

Dybdeskarpheten avhenger hovedsakelig av tre faktorer:

1. Blenderåpningen.

Stor blenderåpning gir en liten dybdeskarphet. Stor blenderåpning får du enklest ved å sette kameraet på A/Av-innstilling (aperture = blenderåpning), og velge det minste tallet på skalaen (f.eks. 1.4, 2.8 eller 4.0). Du kan også bruke manuell innstilling, eller portrettmodus dersom du har det på ditt kamera. Blenderverdiene blir ofte skrevet med f/ foran (f/1.4, f/5.6 osv), men på kameraet ditt står det sannsynligvis bare tall. Lite tall = stor blenderåpning, og stor blenderåpning gir liten dybdeskarphet. Ja, det er litt bakvendt – men sånn er det. Selv fotograferer jeg ofte på store blenderåpninger fordi det gir en fin og dus bakgrunn som ikke forstyrrer.

Les også: Hvilken blenderåpning skal jeg bruke? 

2. Brennvidde/objektiv.

Brennvidden forteller hva slags objektiv du har og er angitt i millimeter. Objektivet på kameraet kan grovt sett deles inn i tre hovedkategorier: vidvinkel (kort brennvidde, fra ca. 10-35mm), normal (moderat brennvidde, fra ca. 35-70mm), tele (lang brennvidde, fra ca. 70mm og oppover). Jo større brennvidden er, jo mer uklar blir for- og bakgrunnen i bildet. Ønsker du mest mulig uklar bakgrunn er derfor normal- og teleoptikk å foretrekke til klassiske portretter. Selv bruker jeg gjerne 50mm og 85mm til portretter. Har du et zoomobjektiv kan du "zoome helt inn" for å få størst mulig brennvidde.

3. Avstand til motiv og bakgrunn.

Plasserer du personen med stor avstand til bakgrunnen blir bakgrunnen mer ute av fokus. Hvis du i tillegg går nærme den du fotograferer blir bakgrunnen ytterligere mer uklar.

Bonustips:

  • Fokuset bør ligge i øynene på modellen. Med liten dybdeskarphet skal det ikke mye til for å fokusere feil. Ta derfor mange bilder!
  • Lær deg å bruke det utstyret du har før du vurderer å kjøpe nytt, bedre og dyrere utstyr. Nytt, bedre og dyrere utstyr er minst like vanskelig å lære seg å bruke.
  • Det er ikke bakgrunnen som er det viktige i et portrett! God kommunikasjon med de du fotograferer er alfa og omega.