Barn i bryllup - 10 tips som vil gjøre dagen magisk for små og store

VIK35425.jpg

Barn vil leke og ha det gøy! Jeg ser mange barn som kjeder seg i bryllup. Dessverre. Jeg ser også mange foreldre som iherdig prøver å roe ned barna og få de til å sitte stille. 

Jeg har to aktive gutter i ulik alder og vet hvordan det er å være gjest i bryllup, både med og uten barn. Jeg har også fotografert en haug med bryllup. Her er mine erfaringer og tips til deg som skal gifte deg og lurer på hvordan du best kan ta vare på de minste gjestene. 

Det store spørsmålet er først og fremst: Bør du invitere barn i bryllupet ditt eller skal det være en fest forbeholdt kun de voksne?

Min erfaring er at dersom du planlegger et høytidelig bryllup med tradisjonelle rammer vil nok barna som oftest ha mest glede av å være hjemme med besteforeldre eller andre barnevakter. 

Men dersom dere ser for dere et mer uhøytidelig, avslappet og utradisjonelt bryllup og er åpen for en lett og ledig stemning er det større sjans for at også barna vil kose seg og ha det moro.

Med litt planlegging vil barna trives, og foreldrene vil være supertakknemlige for at dere tenkte på barna og gjorde det dere kunne for at også de skulle ha det fint. 

 

1. Goodiebags til barna

 Foto: Jan Ivar Vik - www.vikfoto.no

Ofte synes barna vielsen er spennende de første minuttene, og så daler interessen veldig raskt. Når barna kjeder seg går det ut over foreldrene også, fordi de blir mer opptatt med å holde barna rolige og underholde dem, fremfor å slappe av og være tilstede i øyeblikket.

Så... dersom du vil at både små og store skal kose seg mest mulig kan det være lurt å tenke gjennom hvordan dere best kan ta vare på barna. Og her er god planlegging i forkant et viktig stikkord.

Jeg har vært i flere vielser hvor det er lagt opp til ulike former for underholdning for barna.

I et bryllup jeg fotograferte for noen år siden hadde brudeparet laget en egen skattejakt for barna, hvor en venn av brudeparet tok med seg barna på skattejakt utenfor kirken. Det var en stor suksess, og det er en fin måte for barna og bli litt kjent - og finne på noe annet enn å sitte musestille i kirken.

Hvis barna blir kjent med hverandre og finner tonen allerede under vielsen så flyter resten av dagen litt bedre for både barn og voksne. Selv om dere kanskje planlegger en nokså tradisjonell vielse er det fullt mulig å gjøre deres vri på seremonien for at også barna skal ha det gøy.

Et annet godt tips kan også være å lage goodiebags til barna. En goodiebag kan gjerne inneholde tegnesaker, kryssord, quiz, puslespill eller andre morsomme og rolige aktiviteter slik at de har noe å sysle med under vielsen. Noen småleker og snacks er også alltid populært, kanskje litt oppskjært frukt og en liten drikkeflaske. Tilpass gjerne innholdet til barnas alder og interesser.

Du tenker kanskje at foreldrene burde fikse det selv? Vel, det burde de kanskje. Men veldig ofte har foreldrene mer enn nok med å pynte seg selv og barna og komme seg avgårde i tide - og da er det fort gjort at de glemmer å ta med seg mat, drikke og leker til barna. Det typiske er at de kommer på det på vei ut døren eller når de har satt seg i bilen, men da er det gjerne for sent. 

Det trenger ikke koste dere så mye å lage noen goodiebags til barna og jeg kan love dere at barna og foreldrene vil sette uendelig stor pris på det. Planlegger dere i god tid finnes det MYE gøy på eBay, Wish, TGR, Nille osv. som ikke koster skjorta.

Det beste er om det er noen aktiviteter som kan vare en stund, for etter vielsen er det også ofte litt tid som skal slås ihjel mens dere er opptatt med fotografering og ikke minst under selve bryllupsmiddagen. Hør gjerne med foreldrene til barna om hva de liker å gjøre, så blir det lettere for dere å lage interssante gavepakker til barna.

 

2. Snacks etter vielsen

VIK34106.jpg

Uansett hva slags vielse dere planlegger; å ha et lite mellommåltid (greit, la oss kalle en spade for en spade: snacks) til gjestene etter vielsen er alltid en vinner.

Det er som regel flere timer siden frokost, og fortsatt mange timer til bordsettingen - så etter vielsen er man akkurat passe sulten til å få servert boller, kake eller noe annet digg. Store barn kan gå rundt og dele ut til alle som har lyst på. 

Det er ikke så veldig vanlig å servere noe etter vielsen, og det er absolutt ikke noe som forventes - desto mer blir det satt pris på av små og store gjester. Tro meg! 

 

3. Lag en "lemonade stand"

 Foto: GETTY IMAGES/ISTOCKPHOTO

Foto: GETTY IMAGES/ISTOCKPHOTO

Sjekk ut litt inspirasjon til "lemonade stands" på Pinterest. Hvor kult hadde ikke det vært å ha en sånn saftkiosk i bryllupet? 

Lag en slik "stand" på forhånd som dere kan sette opp utenfor festlokalet hvor gjestene kan få seg noe å drikke og barna kan leke butikk. Tenk så kult?! Kanskje barna til og med får være med å spikre opp de siste plankene før gjestene kommer. Jeg er 100% sikker på at det hadde vært en innertier i de fleste bryllup. 

Barna kommer til å digge det! 

Med litt modifikasjoner kan den samme installasjonen brukes til bar senere på kvelden, bare gjør den litt høyere og bytt ut navnet. Perfekt om du planlegger for eksempel et låvebryllup. 

 

4. Barnevennlig meny

vikfoto-bryllup-28.jpg

Å servere barna samme mat som de voksne er ikke alltid en suksess.

En forrett av reinsdyr-tartar servert med syltet sopp, rødbet, selleri, grønne blader og solbærsaus er ikke akkurat det alle barn drømmer om å få servert. Å ha en egen meny til barna kan derfor være lurt. Pølser og potetstappe er ofte en sikker vinner. Eller hamburger, karbonader, pasta eller lasagne.

Hør litt rundt hva barna som kommer ville foretrukket å få servert og lag en enkel og god meny til barna. Barn er ganske uforutsigbare, så lag gjerne en slags buffet slik at barna kan forsyne seg med mat når det passer dem, og så mye de vil ha. 

 

5. Barnevakt

 Foto: Jan Ivar Vik - www.vikfoto.no

Har dere barn selv er en barnevakt gjerne alfa og omega for at dere skal få kunne slappe av og nyte dagen slik dere ønsker. Da kan dere overlate noe av ansvaret til barnevakten slik at dere slipper å passe på barna hele dagen. Da er dere sikker på at barna har det fint og koser seg, uten at de er avhengig av dere.

Å finne en passende barnevakt kan være en utfordring fordi deres nærmeste familie og venner, som ville vært naturlige å spørre, gjerne også er gjester i bryllupet - og bør få lov å være bare gjester. Men har dere god kontakt med ansatte i barnehagen f.eks. kan det være verdt å spørre de om de kan tenke seg å hjelpe dere med den oppgaven mot betaling. 

Eller kanskje dere vet om noen ansvarlige ungdommer som kan tenke seg å hjelpe dere. Har dere noen ungdommer blant gjestene kan kanskje det være en passende oppgave for dem - dersom de kan tenke seg det. Mange ungdommer vil helt sikkert sette pris på å både kunne være til hjelp, ha det gøy med barna, ha en unnskyldning til å slippe å sitte så lenge til bords OG tjene en liten slant i samme slengen. Har dere ikke barn selv vil uansett barnas foreldre sette stor pris på om det er noen i bryllupet som har et ekstra oppsyn med barna. 

 

6. Barnevennlig festlokale

vikfoto-bryllup-32.jpg

Når dere leter etter et egnet festlokale bør dere tenke på om det er mange av gjestene som har med seg barn. Sjekk at det er rom i nærheten hvor foreldrene kan legge de minste barna, f.eks. i vogna eller i en reiseseng, og at det er innenfor rekkevidden til en vanlig babycall. Og apropos legging; dersom dere ønsker at festen etter middagen skal være forbeholdt kun voksne kan det være lurt å være tydelige på å ha en felles leggetid for barna eller at alle blir hentet av sine respektive barnevakter samtidig. 

Dersom selskapslokalet dere vurderer har en stor hage er det en kjempefordel slik at barna har litt boltreplass utendørs. En hage vil være perfekt for boccia, kubb, fotball, frisbee eller andre aktiviteter. 

 

7. Morsomme innendørsaktiviteter

Kanskje er ikke været helt egnet til utendørsaktiviteter eller kanskje foreldrene foretrekker at barna holder seg innendørs slik at de har mer kontroll på hvor de befinner seg. Eller kanskje fant dere ikke et lokale som hadde barnevennlige uteområder. Da kan det være en idé å ha forberedt noen gode innendørsaktiviteter for barna.

Brettspill, lego, bilbane, ringspill, mini-bowling, dukkehus og filmkrok med popcorn kan være koselige aktiviteter for barna å holde på med hvis de synes middagen (og talene) varer litt i lengste laget. Eller hva med å legge fram ark, fargeblyanter og andre hobbysaker og be barna lage noen små kunstverk som gave til brudeparet?

Det er ikke alltid så mye som skal til alltid for å engasjere barn. Og ofte synes de bare det er gøy å leke med andre typer leker enn de har hjemme. Kanskje synes de større barna/ungdommene det kan være fint å hjelpe de litt mindre barna med aktiviteter også. 

 

8. Photobooth

 Rekvisitter til photoboothen er morsomt for barna å leke med

Rekvisitter til photoboothen er morsomt for barna å leke med

En photobooth er tradisjonelt en gammeldags fotoboks for å ta passbilder i. Men i bryllupssammenheng er det snakk om en vegg eller et hjørne i lokalet hvor dere og gjestene deres kan ta bilder av seg selv, enten alene eller sammen med noen andre med valgfrie rekvisitter som barter, briller, hatter osv. Det finnes flere profesjonelle photoboots man kan leie. Sjekk ut f.eks. Fotobaren.no.

Eller dere kan lage en enklere versjon selv med f.eks. et polaroid-kamera, så får dere bildene ut med en gang og kan limes rett inn i gjesteboken sammen med en liten hilsen fra gjestene deres på bildet. En photobooth i bryllupet er en slager og erfaringsmessig er dette noe barna har stor glede av, spesielt om det er mange morsomme rekvisitter de kan "kle seg ut" med. 

Et lite bonustips. Det finnes faktisk digitale polaroidkameraer. Da kan dere få det beste av to verdener: digitale bilder av gjestene deres + bilder dere kan fremkalle med en gang. 

 

9. Passende oppgaver som barna kan hjelpe til med

VIKfoto-00049.jpg

- Blåse såpebobler på kirketrappen
- Kaste konfetti på brudeparet
- Dele ut program før vielsen
- Servere aperitiffer før middagen
- Gi barna et kamera og be de "hjelpe fotografen" med å fange noen øyeblikk under middagen
- La barna fullføre en adjektivhistorie om brudeparet som de kan fremføre før desserten
- Dersom barna har laget noen kunstverk under middagen kan disse overrekkes før alle går fra bordet

PS: Hvis alle barna blir nevnt med navn under vielsen eller middagen vil de føle seg ekstra verdsatt og velkommen. Kanskje kan dere gi en ekstra takk til barna som har møtt opp hvor dere navngir hvert enkelt barn? 

 

10. Utendørs vielse

 Foto: Jan Ivar Vik - www.vikfoto.no

En utendørs vielse er som regel mye mer barnevennlig enn en tradisjonell vielse i kirken. Her kan barna bevege seg rundt uten å være i veien eller forstyrre vielsen. Det er fullt mulig å ha en kirkelig vielse med prest utendørs, som her på Hvaler.