Super-enkel backup av bilder fra telefon, PC og Mac - helt gratis

Bilde tatt med iPhone. Mobilbilder kan lett forsvinne hvis man ikke tar nødvendige forholdsregler. Her er mine beste tips.

Bilde tatt med iPhone. Mobilbilder kan lett forsvinne hvis man ikke tar nødvendige forholdsregler. Her er mine beste tips.

"Men Jan Ivar, kan du ikke skrive om noe litt mer spennende?"

Kan du tenke deg en mer usexy artikkel? Joda, jeg er enig - men dette er kanskje den aller viktigste artikkelen jeg noen sinne har skrevet.

Det er ikke sjelden jeg hører utsagn som dette:

"Jeg ble frastjålet telefonen og mistet ALLE bildene mine!"

eller:

"PC-en sluttet å fungere og alt jeg hadde lagret der gikk tapt..."

Dette er et kjent scenario for veldig mange. Dessverre. Nettopp fordi sikkerhetskopiering er så himla usexy. Skylagring, backup, synkronisering, iCloud-abonnement - det er ikke rart mange føler det er en jungel å skulle sette seg inn i.

Det letteste er å utsette problemet og håpe på det beste, sant?

Tall fra forsikringsbransjen viser at 32.000 mobiltelefoner blir stjålet eller ødelagt hvert år. 10% av alle reiseskader som ble meldt til forsikringsselskapene er knyttet til mobiltelefon.

Jeg spurte noen venner av meg på Facebook om de hadde noen lignende historier. En av vennene mine, Kristin, hadde denne opplevelsen:

"Batteriet på min Samsung-telefon sluttet å virke. Jeg ba de på Elkjøp om å barebytte batteriet, for jeg ville ikke at de skulle resette hele telefonen da jeg var redd for at jeg ikke hadde skrudd på sikkerhetskopiering i skyen med de siste bildene. Vedkommende som skulle sende inn telefonen skulle legge ved kommentar om det. Men de reinstallerte telefonen - selvfølgelig - og alt blir sletta fra telefonen når de blir sendt inn slik, uansett om det bare er et batteri som må byttes. Såååå da mista jeg bilder fra 2-3 år tilbake i tid. Alt fra bilder av tur til Karibien, tantebarn som ble født og vokste opp +++."

Jeg blir alltid trist av å høre om slike episoder. 

Hva om mine tips kan hjelpe DEG slik at du ikke havner i en slik situasjon. Jeg håper denne artikkelen kan hjelpe deg slik at bildene du har lagret på telefonen, på nettbrettet eller på datamaskinen din ikke forsvinner. 

Og tro meg; løsningen er latterlig enkel - og faktisk helt gratis!

google foto

Det finnes naturligvis mange alternativer. Selv bruker jeg løsninger beregnet på profesjonell bruk. Men den tjenesten jeg lettest kan anbefale til folk flest, uavhengig av teknisk kunnskap, er Google Foto. Jeg har testet den ut selv og den er perfekt for mannen og kvinnen i gata. Den er lett å bruke, gratis og tar vare på både bilder og filmer du tar med telefonen eller har liggende på nettbrett, PC og Mac.

Slik tar du sikkerhetskopi av bildene dine fra telefonen eller nettbrettet:

  1. Last ned Google Foto fra App Store eller Google Play.

  2. Registrer deg som bruker (gratis) eller logg inn hvis du allerede har en Google/Gmail-konto. 

  3. Gi Google Foto tilgang til bildene dine på telefonen og start opplastingen. 

Slik tar du sikkerhetskopi av bildene dine fra PC/Mac.

  1. Last ned programmet "Sikkerhetskopiering og synkronisering" (Backup and Sync) fra Google 

  2. Registrer deg som bruker (gratis) eller logg inn hvis du allerede har en Google/Gmail-konto. 

  3. Velg hvilke bildemapper du vil laste opp. 

Det eneste du må være litt oppmerksom på er at gratisversjonen av Google Foto ikke lagrer originalversjonen av bildene og filmene. Den nedskalerer bildene til 16 megapixler. Det funker imidlertid helt fint, også til forstørrelser opptil 60x40cm. Videoer som blir lastet opp lagres i full HD-oppløsning (1080p). Filmer du i 4K-kvalitet vil det nedskaleres. Så til tross for disse begrensningene er dette mer enn godt nok til normal bruk. 

Bonustips: 

Google er som kjent kongen av søk. Også bildesøk. Så etter at du har lastet opp alle bildene vil du i appen eller ved å logge inn på din Google Foto-konto på nett dra nytte av dette. 

La meg ta et eksempel: Leter du etter et bilde av en kul bil du tok bilde av i fjor sommer? Søk etter "car". Google kjenner igjen alle bildene som er tatt av biler. Den kjenner også igjen bilder som er tatt inni biler osv. Smart!? 

Har du tatt skjermbilder av en oppskrift på kanelboller? Søk etter "kanelboller". Da vil alle bilder av kanelboller og alle oppskrifter som inneholder de ordene dukke opp. Google leser nemlig også teksten av bilder du har tatt, og oversetter det til søkbar tekst. Stilig? 

Og så skulle du gjerne funnet bildene av en barndåp, men du husker ikke om det var i 2015 eller 2016. Søk etter "kirke". Vipps! Der slapp du å sveipe deg gjennom tusenvis av bilder. 

Siden bildene du tar med telefonen lagres sammen med geo-lokasjon, kan du søke etter "Tromsø" for å finne alle bildene derfra. Kult?!

Bonusbonustips:

Slik tar du backup av ALT som ligger på PC-en eller Mac-en din nesten gratis.

Google Foto er genialt til bilder.

Men når du ønsker å ta sikkerhetskopi av alt du har lagret, rubbel og bit, trenger du et annet verktøy. Jeg har testet mange ulike tjenester for online backup og min foreløpige konklusjon:

Ingen slår Backblaze når det gjelder brukervennlighet kombinert med lagringsplass og pris.

For bare 6$ (litt under 50 kr med dagens kurs) får du ubegrenset lagringsplass hos Backblaze. Det eneste du trenger å gjøre er å laste ned programmet, velge ut hva du vil at tjenesten skal lagre for deg og la det surre og gå helt automagisk.

I skrivende stund har jeg lagret omtrent 26TB hos Backblaze.

Ønsker du å komme i gang med backup kan du laste ned Backblaze her.

Jeg håper disse tipsene kan være til hjelp for deg som trenger å komme i gang med sikkerhetskopiering av bilder. Lykke til! 

15 smarte Mac-tips for fotografer (og alle andre)

geniale-tips-for-mac.jpg

Her er et lite utvalg av mine beste Mac-tips for fotografer (og for alle andre som har lyst å utnytte maskinen litt mer effektivt). 

 

1. Slutt med unødvendige forkortelser

Tidligere avsluttet jeg gjerne alle mailer med "Mvh Jan Ivar Vik". Men det ser ikke alltid så bra ut. Heldigvis finnes det en superenkel løsning som gjør at hver gang jeg skriver mvh så byttes det automatisk ut med Med vennlig hilsen. Eller du kan bytte ut andre forkortelser du ofte bruker med hele ord og setninger. Magien kan du skru på her:

Gå til Systemvalg -> Tastatur -> Tekst og legg inn forkortelsene dine der. 

 

2. Smarte Safari-tips

Selv om mange foretrekker andre nettlesere synes jeg at Safari fungerer helt supert og det er blitt min foretrukne nettleser. Her er noen av mine beste tips i Safari:

  • Åpne en ny fane: Cmd + T

  • Skrive inn adresse: Cmd + L

  • Bli kvitt bortimot all reklame på nett: Last ned tillegget AdBlock Plus.

  • Enkelte sider er du ofte innom, som for eksempel mail. Du kan feste disse fanene fast i nettleseren slik at du alltid har de åpne og lett tilgjengelig. Høyreklikk på dine mest brukte faner, og velg "Fest fane". Da er de alltid synlig øverst til venstre, og tar ikke opp mye plass.

 

3. Legg inn emojis i hvilket som helst program 😀🐶🍔

Bruk snarveistastene Ctrl + Cmd + Space for å åpne vinduet Tegnvisning. Der kan du velge hva slags tegn du ønsker å sette inn, blant annet emojis, matematiske symboler, diverse tegn, piler osv. Det fungerer nesten alle steder du kan skrive inn tekst på Mac. 

 

4. Setapp - mange smarte programmer

Setapp er et abonnement med små, smarte programmer til Mac. Du betaler en liten sum månedlig og får umiddelbart tilgang til alle programmene, og velger akkurat hvilke programmer du vil installere. Du installerer programmene direkte fra Setapp-panelet og det er superenkelt. Programmene er fri for reklame og du slipper registrering og annet tøys for hvert program som ofte tar unødvendig tid. 

Mine foreløpige favoritter i pakken er:

  • CleanMyMac frigjør diskplass og gjør maskinen raskere.

  • Gemini finner duplikater (like filer) på maskinen din som har hopet seg opp over tid.

  • Focus blokkerer nettsider som stjeler fokus når du skal jobbe effektivt (ja, det er deg jeg hinter til, Facebook!)

  • ChronoSync er et bra program til backup - for eksempel om du har en disk som du vil ha en identisk kopi av.

Sjekk ut Setapp her. Du kan prøve det gratis i 30 dager. 

 

5. Brain.FM

Musikk som gjør deg mer effektiv? Jeg var skeptisk. Men det funker faktisk overraskende bra. Jeg bruker det når jeg virkelig trenger å fokusere og konsentrere meg. Da skrur jeg av alle distraksjoner, tar på meg hodetelefonene, skrur på Brain.FM og er skikkelig klar for en effektiv arbeidsøkt. Musikken er generert av en "robot" basert på kunstig intelligens og forskning på auditiv nevrovitenskap - hva nå enn det betyr. Anbefaler deg å teste det ut om du er nysgjerrig.

Bruk denne linken for å få 1 måned gratis (Jeg har allerede et lifetime-abonnement, så jeg får ingen bonus for å anbefale Brain.FM).

 

6. Slik tar du bilde av skjermen på Mac

Screenshot, skjermdump eller skjermbilde: kjært barn har mange navn. Uansett hva du velger å kalle det finner du snarveiene her til hvordan du kan lagre det du ser på skjermen. 

  • Cmd + Shift + 3: Du tar bilde av hele skjermen

  • Cmd + Shift + 4: Du kan klippe ut et valgt område av skjermen med musen.

  • Cmd + Shift + 4 + Space: Velg å ta bilde av bare det programmet/vinduet du trykker på.

(Skjermbildene lagres på skrivebordet, med mindre du bruker Dropbox).

 

7. Gi nytt navn til mange filer samtidig i Finder

Visste du at du kan rename mange filer samtidig direkte i Finder? Veldig kjekt om du kjapt skal sende noen filer til en kunde eller laste opp en rekke bilder til bloggen din og vil ha de i riktig rekkefølge. Slik gjør du: 

Merk alle filene du vil navngi i Finder, høyreklikk og velg "Endre navn på X objekter...". Da får du opp en ny boks med mange alternativer for hvordan du vil navngi filene dine. 

 

8. Spotlight gjør deg mer effektiv

Den innebygde søkefunksjonen på Mac, kalt Spotlight, er helt genial. Jeg anbefaler deg å bruke denne aktivt. Jeg bruker Spotlight hovedsakelig til å åpne programmer. I Finder bruker jeg Spotlight til å lete etter filer og dokumenter.

Men det fine er at Spotlight kan åpnes uansett i hvilket program du befinner deg i. Du bruker bare følgende snarveistast: Cmd + Space. De knappene er rett ved siden av hverandre og gjør at du superkjapt åpner søkefunksjonen og kan begynne å skrive inn. 

spotlight-mac

For å åpne Spotify trenger jeg aldri lete etter ikonet, jeg åpner bare søket og skriver "sp". Da vet Mac-en at det sannsynligvis er Spotify jeg vil åpne og foreslår det på førsteplass. Da er det bare å trykke enter. Det samme med Lightroom, jeg skriver bare "li" og Lightroom står øverst. Trykker Enter, og så åpnes det. Spotlight finner også filer, dokumenter, systemvalg osv. 

 

9. Volum opp og ned i små porsjoner

I utgangspunktet kan du bare skru opp og ned lyden på Mac på nivåer fra 1 til 16. Det funker stort sett greit, men av og til kan det være greit å finjustere skalaen når du justerer lyden. Da bruker du følgende snarveier: Shift + Alt + Volum opp/ned

lyd-volum-mac-tips
 

10. Caffeine

Vil du unngå at Mac-en går i dvale at skjermen skrur seg av eller at skjermspareren aktiveres? Sjekk ut Caffeine. Et bittelite gratisprogram som legger seg i menyen øverst ved siden av klokken. Du kan trykke den av og på, det er egentlig alt. Enkelt og greit. 

 

11. Overfør bilder fra telefonen til Mac trådløst.

Når jeg vil overføre bilder fra min iPhone bruker jeg Dropbox-appen til iPhone. Da kommer bildene fra telefonen automatisk rett inn i min Dropbox-mappe på Mac-en. Trådløst. Disse bildene flytter jeg over til andre mapper etterhvert, slik at de ikke stjeler plass fra Dropboxen min unødvendig. Appen husker selv hvilke bilder som er overført og laster kun opp de bildene som ikke tidligere er lastet opp. Mye kjekker å overføre bilder trådløst enn å finne frem kabel hver gang. 

Alternativ til Dropbox for overføring av bilder: Bruk AirDrop. Superenkelt og innebygget både på iPhone og Mac. 

 

12. Bruk TimeMachine! 

Backup på Mac er latterlig enkelt med TimeMachine som er innebygget i operativsystemet. Jeg anbefaler alle å kjøpe en ekstern harddisk og sette opp TimeMachine til å kontinuerlig ta sikkerhetskopi av hele maskinen. Jo større harddisk du bruker til dette, jo lengre tilbake i tid kan du gå dersom du finner ut at du har slettet filer som ikke skulle vært slettet. Jeg bruker TimeMachine som et tillegg til mine eksisterende backuprutiner. En grei guide til hvordan TimeMachine funker finner du her

 

13. Aktive hjørner er genialt

Aktive hjørner er kort fortalt at når du drar musa til et av de fire hjørnene av skjermen så har hvert hjørne sin egen funksjon. For eksempel: Når jeg drar musa opp i venstre hjørne får jeg en oversikt over alle åpne programmer og vinduer (kalt Mission Control). Drar jeg musa ned i venstre hjørne ser jeg skrivebordet. Du kan naturligvis gjøre dine egne innstillinger her: Systemvalg -> Mission Control -> Aktive hjørner. 

Bonustips: Deler du kontor med flere? Du kan låse maskinen med et av de aktive hjørnene. I Sikkerhetsinnstillingene for maskinen kan du velge at det skal kreves å måtte taste inn passord etter at skjermspareren begynner. Et av de aktive hjørnene kan du sette til skjermsparer. Det betyr at når du forlater arbeidsplassen din for å hente deg kaffe kan du bare sveipe musen opp i hjørnet så låses maskinen og ingen uvedkommende kan bruke Mac-en din. 

 

14. Switche mellom åpne programmer uten å bruke musen.

Du kan veldig raskt switche mellom åpne programmer ved å holde inne Cmd + trykke en gang på Tab (du vet, den knappen over Caps Lock). For å bla gjennom de åpne programmene trykker du flere ganger på Tab mens fortsatt holder inne Cmd. Slipp knappene når det valgte programmet er markert.

Når du begynner å bruke denne snarveien sparer du masse tid. Har du mange programmer åpne kan du også bla tilbake i listen med Cmd + Shift + Tab. Du kan også avslutte programmer du har åpne: Cmd + Tab og når det grå feltet viser programmet du vil lukke trykker du Cmd + Q (for Quit). 

 

15. Superkjapp innebygd valutakalkulator 

valutakalkulator-mac-spotlight

Her er enda et smart tips for å bruke Spotlight (ref. tips #8). Mac har faktisk en innebygget valutakalkulator.

For å regne valuta kan du rett og slett trykke på søk og skrive inn 50$ og få valutaen konvertert til norske kroner direkte. Eller du kan skrive inn 800NOK og få summen servert i dollar. Sweet? Ikke noe mer søking etter valutakalkulatorer på nett heretter.


Min aller viktigste iPhone-app

iPhone-bilde fra solnedgang på Kypros

iPhone-bilde fra solnedgang på Kypros

I snart ti år har jeg og Mai Kristine skrevet ned små hverdagsøyeblikk i form av små, korte dagboknotater vi ønsker å huske. Det har vært utrolig verdifullt. Kanskje viktigst av alt er det at vi har tatt vare på Ruben og Benjamins gullkorn som kommer når vi minst venter det.

I tillegg til bilder og filmsnutter fra hverdagen er disse dagboknotatene uerstattelige minner vi tar med oss - minner som ellers fort ville gått i glemmeboken. Til nå har det blitt flere hundre små hverdagsglimt og "gullkorn fra barnemunn" i notatene. Det er så gøy å bla seg flere år tilbake og lese hva vi har gjort og hva slags små finurlige kommentarer barna har kommet med. 

Men hvordan kan man enklest samle på disse hverdagsnotatene?

day one

Appen "Day One" (Mac/iPhone) er min soleklare anbefaling. Den har vist seg å bli en av mine aller viktiste apper på telefonen. Har du den på telefonen har du notatboken alltid med deg og kan skrive ned det du vil mens du fortsatt husker det. Det er også veldig smart at den også lagrer tid, sted, dagens vær og er superkjapp å søke i. Det er også lett å sette inn bilder. Til lengre notater bruker jeg Evernote, men min erfaring er at Day One er mer egnet til disse små hverdagsnotatene. 


Noen eksempler fra små hverdagsglimt vi har skrevet ned de siste årene…  

 

"I rekken av unnskyldninger rett før leggetid:
-Men pappa… dette vannet er så tørt!"

"Hvis jeg spiser masse, så blir jeg storebror!"

"...Men Jesus har ingen vinger. Bare englene. Og Buzz Lightyear!"

"Pappa, det heter ikke do. Det heter doalett"

Jeg: - Du er kul, Ruben.
Ruben: - Nei, jeg er okse! 
Jeg: - Jeg sa kul. Ikke KU.

Jeg: - Orker du en hel brødskive? 
Benjamin: - Nei, jeg orker bare to halve.

Kl 04 på natta. Benjamin sitter i senga og roper plutselig.
– Pappa, pappa!
– Hva er det?
– Jeg er trøtt!

(Benjamin kjeder seg litt)
Jeg: - Jeg foreslår at du gjør som Ronaldo ville gjort. 
Benjamin: - Fikse sveisen?
Jeg: - Nei, jeg mente stikke ut og trene litt på fotball. 

"Kjære Gud, gjør sånn at pappa ikke spiser opp Kvikk Lunsjen min i natt"

 

PS: Barnas gullkorn er supre å krydre fotobøker med. Perfekt som julegaver! 


Kanskje liker du disse artiklene også? 

7 grunner til hvorfor jeg byttet fra WordPress til Squarespace

flyvende-fugler-duer

Jeg har brukt WordPress i 10 år. Selv om WordPress er en fantastisk plattform med uendelige muligheter har det ikke bare vært en dans på roser. Nå var det på tide å bytte og her deler jeg mine vurderinger med deg som kanskje også vurderer å forlate WordPress til fordel for Squarespace

1. Squarespace er sikrere

Med WordPress på eget domene har du hele ansvaret selv. Du må sørge for at WordPress og alle plugins til enhver tid er oppdatert. Du må selv passe på at du har backup av alt sammen. Og hvis noe går galt er det du selv som står ansvarlig for å ordne opp.

Til tross for at jeg hadde tatt alle mine forholdsregler opplevde jeg for et par år siden at WordPress-siden min ble hacket. Jeg brukte en hel arbeidsdag for å rydde opp etterpå. Jeg har hørt fra flere av mine kolleger at de har opplevd å bli utsatt for hackerangrep på sine WordPress-sider og flere har måttet fjerne alt og starte helt på nytt. 

WordPress kan sammenlignes med å eie et hus.

Du kan gjøre akkurat som du vil med huset ditt, fordi det er ditt. Du har mulighet til å bygge på og pusse opp slik du måtte ønske. Men med en gang taket begynner å lekke, kjelleren blir oversvømmet eller i verste fall at hele huset blir tatt av et jordras så står du helt alene om å måtte ordne opp og reparere.

Squarespace derimot er mer som en fin leilighet du leier.

Selv om du ikke har like stor plass, så er leiligheten topp morderne innredet med alt du måtte trenge. Du kan flytte rett inn og trenger ikke dra på shopping for å kjøpe inn verken hvitevarer eller møbler. Den har moderne låser og er tilknyttet nærmeste alarmsentral. Og skulle noe gå i stykker så har du en vaktmester tilgjengelig døgnet rundt. Han kommer og fikser hva det måtte være med en gang du ringer.

Du skjønner sikkert tegningen.

Noen foretrekker naturligvis å eie nettsiden sin selv med de mulighetene og utfordringene det innebærer. Jeg liker faktisk tanken på at jeg kun leier meg inn hos Squarespace. Skulle jeg ombestemme meg en gang i fremtiden er det uproblematisk å si opp leieavtalen og eksportere innholdet tilbake til f.eks. WordPress eller en annen plattform. 

2. Brukervennlighet

Squarespace er svært brukervennlig.

Du starter med utgangspunkt i ferdige design laget av profesjonelle webdesignere, og tilpasser dette etter dine ønsker. Og skal du lage et bildegalleri er dette innebygget. Du trenger ikke lete rundt på nettet etter en egen plugin.

Skal du opprette en nettbutikk er dette også innebygget. Det samme med kontaktskjemaer osv. Jeg vet at flere WordPress-temaer også har slike ting innebygget, jeg brukte selv et tema som hadde "alt" integrert. Til tross for dette hadde jeg rundt 10-20 plugins installert i tillegg.

3. Hastighet

Nettsiden min er i dag minst like rask som da jeg brukte WordPress og en dedikert server her i Norge. Jeg bruker i dag mindre tid på vedlikehold og det å publisere nytt innhold på siden min tar kortere tid. Det henger også sammen med bedre brukervennlighet. Alt i alt går ting raskere. 

4. Support

Ideelt sett skal man kanskje ikke ha bruk for support.

Men de få gangene jeg har kontaktet Squarespace har de vært raske og svært behjelpelige. Da jeg brukte WordPress opplevde jeg også god support hos de temaene jeg kjøpte.

Problemet med WordPress er at feilmarginen er større, fordi det kan oppstå feil både med hosting (webhotellet), WordPress-plattformen, temaet (theme) du bruker eller noen av de ulike plugins du har installert. Feil kan altså oppstå utallige forskjellige steder, og i endeløse kombinasjoner.

Og du må selv holde i trådene dersom noe dukker opp. Feilsøking tar derfor mye lengre tid. 

Hos Squarespace har man alt på ett sted, og de står ansvarlige for å rydde opp om noe skulle skje. 

5. Bedre søkemotoroptimalisering

Hos WordPress har du uendelige muligheter når det kommer til SEO (search engine optimization). Du kan finne ulike plugins til tekst, bilder, tagger osv. Du kan i prinsippet tilpasse alt mulig for å øke sjansene dine for at siden skal rangere høyere. 

De samme mulighetene har man ikke hos Squarespace.

Så... Man skulle kanskje tro at min rangering hos Google skulle dale da jeg byttet fra WordPress til Squarespace?

Faktum er at det motsatte skjedde. Jeg har aldri hatt bedre rangeringer enn i dag. Dette kan naturligvis skyldes flere ting, blant annet at jeg har gjort en innsats for at rangeringene ikke skulle dale da jeg byttet plattform.

Men Google blir smartere og smartere for hver dag. Aldri før har bra innhold vært viktigere for å rangere høyt hos søkemotorer.

Og for å skape bra innhold trenger man ikke plugins som tilpasser bilder, titler, tagger osv. Man trenger i bunn og grunn bare en tittel, god tekst og noen fine bilder. Google vil avgjøre om innholdet er bra eller ikke, om det er verdt å rangere høyt i søkemotoren eller ikke.

Fordi Squarespace har mindre tilpasningsmuligheter blir man mer bevisst på at innholdet man legger ut er av verdi for leseren, at nettsiden laster raskt og at den er oversiktlig og lett å navigere. 

6. Pent design

Squarespace gir deg tilgang på mange ferdige designmaler du kan bruke som utgangspunkt for å tilpasse videre etter dine egne ønsker og behov. Dette er kanskje en av de største fordelene med Squarespace; det er lett å lage en pen side.

I motsetning til WordPress er alle disse temaene tilgjengelig helt fra start, inkludert i prisen. Med WordPress er det ingen profesjonelle designmaler inkludert og det er derfor en litt større jungel og fort gjort å gå seg vill.

Og med WordPress er det fort gjort å gjøre kjipe bomkjøp av plugins og temaer du ikke kommer til å bruke. 

7. Gøyere

Gøyere? Ja, Squarespace er faktisk gøyere å bruke.

Det er morsomt å legge inn bilder i galleriene fordi det ser pent ut rett ut av boksen. Og for å plassere elementer på siden, f.eks. et bilde eller en video, er det bare å dra det på plass der jeg måtte ønske - og det "snapper" på plass der jeg hadde tenkt.

Teksten flytter seg rundt og det ser pent ut. Det er lett å jobbe i flere kolonner og Squarespace innbyr rett og slett til å produsere mer og bedre innhold på nettsiden. Jeg har ikke lengre noen god unnskyldning for å ikke oppdatere bloggen.

Ting bare funker, og det er akkurat slik det skal være. 


Vil du lære mer?


9 tips for å få skarpere bilder

Opplever du av og til at bildene dine ikke blir 100% skarpe? Her deler jeg mine beste tips for å hjelpe deg slik at du kan få knivskarpe bilder neste gang du er ute og fotograferer. 

1. Fokus og følgefokus

fotball-yven-sarpsborg

Fotograferer du rolige eller statiske motiver kan kameraet gjerne stå på kameraets standardinnstilling når det gjelder fokus. Da låses fokus når du trykker utløseren halvveis ned.

Men fotograferer du dynamiske motiver i bevegelse, f.eks. et barn som kommer løpende mot deg, kan det være lurt å bruke følgefokus/servo. Hvis ikke risikerer du at barnet allerede er ute av fokus idet du tar bildet.

Med følgefokus jobber kameraet og objektivet kontinuerlig med å holde motivet ditt i fokus, selv når det beveger seg, helt til bildet er tatt.

Er du usikker på hvordan du setter kameraet ditt på følgefokus? Det enkleste er å gjøre et Google-søk på din kameramodell etterfulgt av "focus mode" for å finne ut hvordan du gjør det på ditt kamera. 

2. Hold kameraet stødig

Holder du kameraet tett inn mot kroppen og ser gjennom søkeren vil det øke sjansen for å få skarpere bilder fordi du unngår kamerabevegelser idet bildet tas. Bruk den ene hånden din til å støtte opp kameraet på undersiden. 

Det er ikke like lett å holde kameraet stødig om du holder det på strak arm ut fra kroppen og fotograferer ved bruk av skjermen, selv om det er eneste mulighet på flere moderne kameraer og mobiltelefoner. Stativ kan brukes dersom du fotograferer statiske motiver og ønsker optimal skarphet. 

3. Velg riktig lukkertid

Tar du bilder av motiver i bevegelse kreves det en raskere lukkertid for å fryse bevegelsene.

Fotograferer du motocross må du kanskje opp i 1/2000 sek eller raskere for å få skarpe bilder. I motsetning til om du fotograferer rolige portretter, hvor du kan klare deg med en lukkertid på rundt 1/250 sek.

Vil du teste ut ulike lukkertider er det enklest å sette kameraet på lukkerprioritet. Da kan du styre lukkertiden og kameraets automatikk tar seg av resten. 

Husk: Jo lengre brennvidde du bruker, f.eks. telezoom, jo raskere lukkertid trenger du for å få skarpe bilder. En tommelfingerregel er å bruke en lukkertid som tilsvarer objektivets brennvidde. Det vil si at på et teleobjektiv på 200mm bør man bruke en lukkertid som er raskere enn 1/200 sek. Med et 50mm-objektiv bør man bruke en lukkertid som er raskere enn 1/50 sek. Men du må gjerne velge enda raskere lukkertider om du har mulighet til det for å være på den sikre siden. 

4. Blenderåpning og dybdeskarphet

Blenderåpningen påvirker dybdeskarpheten i bildet, altså hvor stor del av bildet som skal være i fokus. 

Stor blenderåpning gir liten dybdeskarphet. Liten blenderåpning gir stor dybdeskarphet. For at alle disse rorbuene skulle være skarpe og i fokus valgte jeg en liten blenderåpning for å få størst mulig dybdeskarphet - fra helt foran til helt bakerst. 

Ingen objektiver har en optimal skarphet på de mest ekstreme blenderåpningene, enten det er full åpning eller på minste blenderåpning. Er det 100% skarphet du ønsker bør du sjekke ut området midt mellom - ofte et sted mellom f/5.6 og 11. Det gir ofte best skarphet, men ikke nødvendigvis best bilder.

Ønsker du en uklar bakgrunn er du helt avhengig av stor blenderåpning. Det er verdt å tenke på at bilder tatt med stor blenderåpning kan gi en illusjon av at bildet er skarpere enn det er, fordi kontrasten blir stor mellom det som er i fokus og det som er ute av fokus. 

Les også: Hvilken blenderåpning skal jeg bruke? 

5. Bildestabilisering

Enkelte objektiver (og noen kameraer) har innebygget bildestabilisator som kan skrus av og på. I de fleste tilfeller er det en god hjelp som hjelper deg til å få skarpere bilder, men i enkelte tilfeller kan bildestabilisatoren jobbe mot deg i stedet for å spille på lag med deg. Spesielt om du bruker den feil. Du kan prøve å skru bildestabilisatoren på/av for å studere forskjellen på bildene med/uten bildestabilisering. 

6. Fokusjustering

Kameraet/objektivet er kanskje ikke riktig kalibrert slik at kamera/objektiv fokuserer feil, enten litt foran eller bak fokusområdet. Det kan ordnes hos et serviceverksted hvor de sjekker kameraet opp mot de ulike objektivene du bruker og kalibrerer kameraet slik at det passer sammen med objektivene dine. Det koster fort en del tusen, så det er lurt å utelukke alt annet før du bestiller fokusjustering. Det er mulig å gjøre fokusjustering selv på en del kameraer, men det er en tidkrevende prosess! 

7. Unngå billige ND/UV-filtere

Opplever du ofte at bildene ikke blir helt skarpe? Ta av eventuelle filtere foran på objektivet, enten det er polafiltere, ND-filter (gråfilter) eller UV-filter, for å teste ut om det kan hjelpe. 

Billige filtere vil ofte forringe kvaliteten og skarpheten i bildene dine, så det er verdt å sjekke om det kan hjelpe å ta de av - i alle fall i en testperiode. 

8. Kameraet eller objektivet er ødelagt

Har du prøvd alt? Det kan faktisk tenkes at kameraet eller objektivet er ødelagt. Kameraer inneholder mye ømfintlig elektronikk og optikk består av mye glass. Det er rett og slett mye som kan gå i stykker. Ved å teste kameraet med ulike objektiver kan du finne ut om det er kameraet eller objektivet som er syndebukken. 

9. Alle bilder trenger litt oppskarping i etterbehandlingen

Laster du inn bildene dine og synes de ser litt slappe ut? At fargene er litt blasse og bildet ikke er 100% skarpt? Faktum er at alle bilder man tar fortjener en liten runde med etterbehandling hvor man justerer farger, kontrast, skarphet osv. 

Fotograferer du i JPG kan du gå inn i kamerainnstillingene og justere noe av dette i innstillingene. Men det beste resultatet får du ved å gjøre etterbehandlingen på PC/Mac og fotografere i RAW-format - da har du full kontroll på sluttresultatet.

 

7 kreative bilder ALLE kan ta

7 kreative bilder ALLE kan ta

Kanskje ser du på mine og andre fotografers bilder og tenker "det der klarer jeg aldri!". Kanskje tenker du at du har verken utstyret eller kreativiteten som kreves for å skape lignende bilder. Da håper jeg denne artikkelen kan være til både hjelp og inspirasjon. 

Read More