Guide til sikkerhetskopiering

vikfoto-fotograf-sikkerhetskopiering-backup.jpg

Jeg hadde lyst å dele med dere mine tanker om dette med backup. Ikke fordi jeg er noen guru på området, men fordi veldige mange – også profesjonelle fotografer – ikke har gode nok rutiner for dette med sikkerhetskopiering av viktige filer.

Backup blir ofte nedprioritert fordi det kan være både kostbart og tidkrevende, og fordi man rett og slett ikke innser hvor stor risikoen for tap av viktige filer er.

Men det er bare å innse det: Det du har lagret kommer til å forsvinne hvis du ikke tar dine forholdsregler. Det er bare et spørsmål om tid.

Harddisker slutter å fungere. Tyver stjeler Mac-en din. Vannlekkasje i huset. Brann på kontoret. Lynnedslag eller overspenning. You name it. 

Forhåpentligvis kan denne artikkelen være til hjelp slik at uhellet kan unngås.

Jeg har selv snakket med flere profesjonelle fotografer som har mistet svært viktige bilder, blant annet bryllupsbilder, fordi de har hatt for dårlige sikkerhetskopier – eller fordi de rett og slett ikke hadde tatt sikkerhetskopier i det hele tatt. Og det er krise.

Hva sier man til brudeparet dersom alle bryllupsbildene deres er borte? "Eh… De bildene jeg tok av dere vet du…" Det finnes ingen unnskyldninger som er gode nok i slike tilfeller. 

Hva tar du med deg om det begynner å brenne? 

«Om det begynner å brenne hjemme hos deg og du har 60 sekunder på å løpe inn og redde noe — hva tar du med deg da?» 

Dette var utgangspunktet for en spørreundersøkelse utført av YouGov for Codan forsikring. 41 prosent av de spurte svarte at de først og fremst ville reddet fotoalbum. Nummer to på lista var datamaskinen (som helt sikkert også er fylt med bilder).

Det sier litt om hvor mye for eksempel bryllupsbildene, familiebildene og bildene av barna betyr for folk flest. Ikke ta sjansen på å la disse minnene gå tapt. 

Hvis jeg sier at datamaskinen din vil slutte å fungere i dag? Får du litt panikk? Hva med alle bildene, filmene og de gode minnene som ligger lagret?

Dagens oppfordring må bli; ta sikkerhetskopier. Ikke i morgen eller neste uke, men i dag. . Og ikke bare av jobbrelaterte ting, men selvsagt også av familiebildene, feriebildene, alle hverdagsøyeblikkene og andre personlige filer. 

Jeg skal prøve å forklare enkelt hvordan jeg løser dette med sikkerhetskopiering. Kanskje det kan være til hjelp? Det viktigste er at du finner en løsning som fungerer for deg.

Mine backuprutiner

backup-rutiner-sikkerhetskopi-online-ekstern.jpg

Jeg har alle filene lagret på Mac-en. I tillegg har jeg tre sikkerhetskopier:

1. Lokal backup

Den enkleste formen for backup er lokal backup til en ekstern harddisk. 

Jeg tar jevnlig kopier av bildearkivet mitt via sync-programmet Chronosync. Det er et program som automatisk synkroniserer filene fra ett sted til et annet, slik at man har to identiske kopier.

I tillegg bruker jeg TimeMachine som gjør at det er enkelt å gjenopprette hele maskinen, operativsystem og vitale filer dersom maskinen havarerer. Med TimeMachine kan jeg være tilbake i arbeid etter et par timer, selv etter total datahavari.

2. Offsite backup

På godt norsk kan man oversette offsite backup med "sikkerhetskopi lagret utenfor huset".

Det er kanskje det viktigste prinsippet med en god sikkerhetskopi; at ikke alt befinner seg fysisk på samme sted. Hvis alle harddiskene oppbevares på samme sted kan det ikke kalles sikkerhetskopier, for da er du ikke sikret mot tyveri, vannlekkasjer, brann etc. 

Jeg løser dette ved å jevnlig sirkulere den lokale backupen med offsite backup slik at det til envher tid befinner seg ett sett med kopier utenfor huset.

3. Online backup

Jeg stoler ikke på én sikkerhetskopi alene. Ikke to heller. Derfor har jeg tre sikkerhetskopier: lokal, offsite og online backup. 

En ekstra trygghet i tillegg til mine vanlige backuprutiner er at alle filer også sikkerhetskopieres via nettet og ligger lagret på trygge servere. Her finnes det mange ulike tjenester. Du kan f.eks. sjekke ut Crashplan eller Jottacloud. 


"Det viktigste med sikkerhetskopiering er ikke hvordan du gjør det, 
men at du faktisk gjør det. Jevnlig."

- Jan Ivar Vik


Småtips:

  • ChronoSync som nevnt i artikkelen er genialt fordi det er svært fleksibelt og du kan sette programmet til å utføre de synkroniseringsoppgavene du ønsker. Jeg har for eksempel satt programmet til å speile innholdet på diskene, samtidig som det tar vare på slettede filer. Da kan jeg gå tilbake senere og finne igjen bilder selv om jeg har slettet originalene tidligere.
  • Dropbox er en fiffig løsning, som er gratis for mindre datamengder. Dropbox lar deg sette av en mappe på harddisken som til enhver tid er synkronisert mot en lagringsplass på nettet. Egner seg veldig godt til lagring av mindre datamengder, som for eksempel dokumenter, utvalgte bilder, album, presentasjoner og diverse. Du kan også dele filer via Dropbox. Kan utvides med større lagringsplass mot betaling. Les hvordan jeg bruker Dropbox privat og profesjonelt.
  • Alle harddisker slutter å fungere. Harddisker er svært sårbare. Ikke stol blindt på harddisken din, uansett hvor mye du betalte for den. Garantien som følger med når du kjøper en ny disk gjelder kun selve disken, og ikke innholdet. Krasjer disken får du gjerne en ny disk på garantien, men har du ikke kopi av innholdet dekkes dette ikke av garantien. 
  • Time Machine, en innebygd funksjon i Mac OS, er kjempefin til backup. En av de største fordelene med TimeMachine er at den tar kontinuerlig backup, og som navnet tilsier kan du gå tilbake i tid og hente opp slettede filer - eller hele systemet dersom du har behov for det. Jeg har skrevet litt om fordelene med dette i et tidligere innlegg kalt "Er Mac bedre enn PC?".
  • Harddisker er ekstremt billig i forhold til hva du evt. må ut med for gjenoppretting ved harddiskhavari, brann og lignende. Bruk pengene fornuftig, selv om det uten tvil er gøyere å bruke pengene på kamerautstyr i stedet for harddisker :)

Jeg håper noe av dette kan være til hjelp. Ha en riktig fin dag!